Artikel

Creatieve wraak

Mark Veldkamp
Uit: Telegraaf, 4 september 2005
Terra Incognita moet bij NET 5 het verdriet om het verlies van Expeditie Robinson doen vergeten. Talpa kaapte enkele maanden geleden de kijkcijferhit weg bij de SBS-loot, in de hoop de 1,3 miljoen kijkers mee te nemen. Des duivels was men bij de SBS-holding. Nadat de uitspraak in een rechtszaak duidelijk maakte dat men Robinson voorgoed kwijt is, besloot men op creatieve wijze wraak te nemen.
Terra Incognita gaat vanaf vanavond in een rechtstreeks duel (TI : NET 5, 21.25 uur, ER: Talpa, 21.35 uur) de strijd aan met z’n voorganger. Het Belgische productiehuis Kanakna, dat vijfmaal tekende voor Robinson, werd gevraagd een realityserie in 13 delen te maken die sterke overeenkomsten vertoont. Maar met één groot verschil: het moest nóg beter!
Gert Van Kerckhove, de man die bij Kanakna in 2000 aan de wieg van Robinson stond, werd benaderd en kreeg slechts enkele weken de tijd om het programma te realiseren. „Het deed me pijn dat mijn ’kindje’ werd afgenomen door een andere producent”, aldus Van Kerckhove. „Maar daardoor was de stimulans om het beter te doen nog groter…”

Paradijselijk
De perspresentatie vond onlangs plaats in de Amsterdamse Hortus Botanicus, dat als surrogaatdecor moest dienen voor de tropische sfeer waarin Terra Incognita is opgenomen. Het bleek inderdaad, net als bij Expeditie Robinson, een paradijselijk eiland in Zuidoost-Azië. „We stonden onder enorme druk. Tijd om andere plaatsen te scouten was er niet. We hadden veel ervaring met die eilanden, dus de keuze lag voor de hand.”
Het grote verschil zit ’m volgens de producent dan ook in het spel, niet in de mooie plaatjes. Maar voor nietkritische kijkers zijn de overeenkomsten frappant. Goed, geen zestien maar achttien deelnemers uit Nederland en België, maar verder stuk voor stuk uitgerust met dezelfde overlevingsdrang die we al kennen van hun rivalen bij Robinson. Ze willen de strijd aangaan met zichzelf en zien hoe ze sociaal in de kleine gemeenschap overeind blijven.
„Terra Incognita gaat verder waar Robinson stopte, het heeft ook veel raakvlakken met Peking Express, dat we ook hebben ontwikkeld. Alles draait om het mysterie waarom de ’Moken’, de zeenomaden van de Andaman- eilanden, zich steeds verder terugtrekken uit de bewoonde wereld. Dit nauwelijks beschreven volk bestaat echt en leeft negen maanden per jaar voor de kust van Thailand tussen de duizenden eilandjes. Alleen in de moessontijd komen ze aan land.”
„Voor de groep zijn er veel vragen, het vinden van de goede antwoorden betekent het bereiken van een nieuw niveau in het spel. Het gaat niet zozeer om behendigheid en kracht, maar om inzicht en samenwerking. Daarnaast zijn er natuurlijk allerlei valkuilen ingebouwd die de onderlinge verhoudingen in de groep ondermijnen. Vanaf de eerste minuut wordt duidelijk dat je een goede overlevingsstrategie moet bedenken en daarvoor de juiste medestanders moet vinden.”



Met een crew van honderd man vertrok Van Kerckhove deze zomer naar de Andamanen, waar het moessonseizoen juist was begonnen. „Dat maakte het niet eenvoudig. De gevoelige opnameapparatuur houdt niet van regen. Maar inmiddels zijn we zo geroutineerd dat we altijd koffers vol reserveonderdelen meezeulen. Voordeel was wel dat in dit jaargetijde de zeenomaden aan land leefden en we ze dus konden vragen mee te werken aan de serie, wat natuurlijk meer diepte gaf aan de verhaallijn.”

Tweespalt
Alleen de Robinson-adepten zullen vanavond de verschillen tussen beide series zien. Niet minder dan 18 deelnemers schepen zich in voor een zeetocht naar een onbekend gebied, waar na aankomst al meteen tweespalt wordt gezaaid door middel van een uithoudingsproef. De winnaars worden beloond met eten en een mooi onderkomen, de verliezers moeten het doen met een door de tsunami overspoelde rieten hut.
De introductie van het grote aantal deelnemers en de uitleg van het spel maakt de eerste, extra lange aflevering langdradig. Maar volgens Van Kerckhove valt daar niet aan te ontkomen. „Als we ons hadden beperkt tot zes of acht deelnemers zou niet elke kijker zich met een karakter kunnen identificeren. Het succes dankt het format vooral aan het gegeven dat de mensen comfortabel thuis op de bank kunnen zien hoe hun favoriet zich onder erbarmelijke omstandigheden staande houdt.”
Het tropische eiland is alleen maar een mooie setting. In de tweede editie is dat paradijselijke er al behoorlijk vanaf. „Dan laten we zien dat Terra Incognita écht verder gaat dan z’n voorganger…”