Twee dingen:
The show ain't over till the fat lady has sang.
Nobody claimed it would be
Maar het belooft vooralsnog zich in dezelfde trant zich voort te zetten.. evengoed, ik sta er open voor mocht dat niet zo zijn
Niet iedereen hoeft elke ronde vrijwel evenveel kansen te krijgen, maar over het geheel genomen wel. Hier valt pas over de gehele serie een redelijk oordeel te vellen.
Idd.. en als je dat in oogschouw neemt kom ik niet op 'gelijke cq evenveel kansen' uit - voor iig een aantal kandidaten
Ik begrijp dat het eerlijker gevonden zou worden als iemand als Josephine die in het spel nog geen fout gemaakt heeft er direkt na één verloren proef uit zou gaan, terwijl alle andere al proeven verloren hebben.
Heb ik niet gezegd.. al wat ik gezegd heb is dat ik nog niet veel gezien heb op tv (zoals het op me overgekomen is) waardoor ze die plek op Rang Nok zoveel meer verdiende dan de anderen. Dat kwam me voor wat ik ervan heb meegekregen (consumptief dan weliswaar en zeker niet objectief aangezien we sws afhankelijk zijn van programmamaker en snijtafel uiteraard) niet als significant veel 'meer' over om haar plek te waarborgen t.o.v. de andere spelers (de ex-vastelanders dus). Josephine had zich overigens veel eerder waar kunnen maken op Koh Muk in termen van een duel maar dat heeft men kennelijk nooit aangedurft (hetzij risico tijdens de proef hetzij repercussies voor stemgedrag achteraf).
'Nog geen fout gemaakt' is natuurlijk mede sterk afhankelijk van de gelegenheden die zich aandienen zo'n 'fout' te maken alsmede wat in beeld gebracht wordt voor wat de rest van de sociale interacties betreft
(als ik Bob zo hoor spreken stel ik me toch vragen over of dat aan zijn beeld van eea ligt of iets wat wij veel minder te zien hebben gekregen door de selectie van materiaal).
Bovendien is dit een individuele prestatie en niet eentje waarin ze afhankelijk is van prestaties van de rest van de groep (ik denk even aan de kabangproef met Pascal
) Niet noodzakelijkerwijs een reflectie van de prestaties van de individuen in die groep - en bovendien draagt zij alleen de consequenties ervan, daar waar eerder de consequenties waren, hetzij geen kansen voor de hele groep, hetzij een kans voor één ervan . Dat is denk ik toch een heel verschil
Ik ben het er dus niet mee eens.
Eerlijk is altijd een relatief begrip, maar de voorgestelde veranderingen maakt mi. het zeker niet eerlijker.
Waarom is het eerlijker diegene die vanaf Koh Muk het duel in gaat zo'n groot risico te laten lopen tov relatief weinig verlies van de andere duellist? (ok die krijgt wrsch nog weinig echte kansen.. maar toch). Ja er valt bij te winnen voor de 'uitdager'(die overigens daar niet voor kiest maar aangewezen wordt..) maar of je er daadwerkelijk bij wint blijft altijd nog een kans van één op drie.. (vwb kennis/ pagina's voor de finale). Uiteraard vergroot het wel je kansen op de finale
voorlopig althans.. .
Waarom zou het volgens jou zo moeten zijn dat het de Rang Nokker zoveel minder risico loopt? Nu is het toevallig Josephine maar volgende keer is het iemand die in jouw ogen wel weerbaar is geweest vwb kansen, en dan? Dan schuilt er nog steeds ongelijkheid in het prijskaartje en dientengevolge mogelijk meer spanningen bij de uitdager wiens kansen daardoor misschien negatief beinvloed worden.. is dat fair?
Laatste nota bene- was het in dat licht 'eerlijk' dat Maarten meteen- als enige- exit ging na zijn duel omdat het vasteland opgedoekt was