De opwaartse kracht van het water is gelijk aan de massa van het verplaatste volume. Aangezien het soortelijk gewicht van een mens iets minder is dan dat van de verplaatste hoeveelheid water(longen) steken wij hoofd en deel van schouders boven water uit.
Het gewicht dat aan de armen hangt is dat het verschil in aantal kilo's tussen dat wat normaal al bij drijven boven water steekt en dat wat bij hangen aan de stok boven het water uitsteekt.
De foto laat uitstekend zien dat dit voor Marina die aan dezelfde kant hangt toch tot een heel andere situatie leidt dan voor de anderen. Daar komt nogeens bij dat op de positie van Marina de bamboestok inderdaad hoger hangt.
Afgezien dus van de links/recht verschillen die ontstonden door het aantal personen aan weerszijden(en de voor/achter verschillen)zijn er grote individuele verschillen bij deze proef. De uitkomst was los van de beantwoording van de vragen en de kant van de boot van Paulo van te voren te voorspellen.(iig voor Marina) door verschil in armlengte. Tezamen met de informatie uit het boothangen in de eerste ronde was ook voor de anderen een goede voorspelling betreffende uitkomst de te maken. Tenzij ....
De kandidaten hebben enige tijd de boot zien liggen.
Remco had als redelijk snelle zwemmer aan de kant van Lex kunnen gaan hangen.
Dit had een aantal voordelen gehad.
Er had ook een gamer aan de andere kant moeten gaan hangen.
Remco had zelf een betere kans om te overleven. Daar hij er in de eerste proef zeer snel afviel had hij bij herhaling van dit probleem in ieder geval z'n emo-makkers aan de andere kant bevoordeeld en niet zoals nu benadeeld.
Hij had sws prima als spion kunnen funktioneren
, door een beter zicht op wie het zwaar had, eventueel gecodeerd door te geven
. Dan had hij ook op het moment dat zijn krachten het opgaven zijn kant van de boot kunnen benadelen door daar mensen handen eraf te laten doen. Er zijn nog een aantal andere mogelijkheden, maar dat laat ik even aan ieders eigen fantasie.
(Lex zei trouwens al in het programma dat de stok aan een kant van de boot in de lengterichting(dus niet links/rechts)lager hing.)