Ik vind Terra Incognita net nog boeiend genoeg om te blijven kijken, maar het hangt er om, hoor. Ik sluit me dan ook bij veel forummers hierboven aan.
De format wordt spannend gebracht, maar het probleem is dat ik helemaal niet geïnteresseerd ben in zeenomaden. Dat zal me toch heus aangeleerd moeten worden, en dat gebeurt niet. Die spannende stem is echt niet voldoende. Er moet ook wel wat inhoud zijn.
Ondertussen gebeurt er dus geen ene moer. Al weken zitten we tegen het heen en weer peddelen van 2 deelnemers aan te kijken. Elke week promoveert er een, elke week degradeert er een. Maar in feite is er sprake van een status quo. Ik weet het nou wel. Wanneer gebeurt er nou eens echt wat?!
Wat ik bovendien een onvergeeflijke blunder vind is het feit dat je alleen kunt promoveren door lief en aardig gevonden te worden door de rest. En dat ook het degraderen daarvan afhangt (hoewel je daar in ieder geval nog een kans krijgt). Dan kan de voice-over wel amechtig roepen dat het erom gaat 'het geheim van de zeenomaden' te ontrafelen, tot dusver lijkt het alleen maar van belang hoe populair je bent. Je kunt dat beruchte boek 3x van buiten leren, als je mededeelnemers je een eikel vinden, dan kun je de wolken gaan liggen bekijken op het vaste land. Dat dit een component is van een realityprogramma, okay. Maar bij TI draait het alleen daarom. En in het geval van promoveren zou ik het volstrekt uitbannen. Alleen doorzetters en slimmerikken mogen door. Maar wat zagen we gisterenavond gebeuren: Pascal had geen idee wat hij moest doen met zijn bamboestok, doch gelukkig voor hem MOCHT HIJ AFKIJKEN!!! Ik wist echt niet wat ik zag...
Wat ik nou weleens leuk zou vinden is een realityprogramma waarin de grootste hufter, die met iedereen overhoop ligt, gewoon wint. Bij Expeditie Robinson past dat niet. De sociale factor is daar van doorslaggevend belang. Dat hoort ook. Maar bij TI zou het volstrekt ondergeschikt moeten zijn. Zoals het trouwens ook ondergeschikt is in Peking Express. Daar gaat het erom wie het snelst kan liften. En hoe een leuke peer je bent, dat maakt daar niet uit. Heerlijk!!
Wat mij betreft dus: het programma heeft zeker potentie, maar er moet wel een heleboel aangepast worden om het spannend te maken. En ik mag toch hopen dat er volgende week nou e.i.n.d.e.l.i.j.k. eens iemand naar dat derde level mag.