"Alles is met geld te koop, zo ook creative breinen", aldus John is de...Mol?
Waarmee natuurlijk niet gezegd is, dat John de Mol het in zijn hoofd zou halen om deze mensen te kopen. Programma's door creatieve mensen gemaakt kan John aan de
straatstenen Talpa kijkertjes niet kwijt.
We hebben het overigens nog altijd over de man die graag vertelt, dat hij bij de opstart van Endemol tegen Joop van de Ende zei, als ze zoals gewoonlijk nog als laatste op het bedrijf aanwezig waren: "Kom op, Joop, we doen nog even alle lichten uit (die slordige medewerkers hadden laten branden). Die centjes zijn tenslotte als eerste verdiend."
Bovendien is er geen twijfel over dat hij meent dat het niet zozeer om creativiteit pur sang gaat maar om het aanvoelen wat het grote kijkerspubliek wil zien. Dat is nou net de passie van John de Mol zelf en dat laat hij echt niet aan anderen over.
Net5 geeft aan voor een specifieke doelgroep te kiezen. Terra Incognita is daar volgens Net5 een belangrijk speerpunt in. Ik vraag me af of deze doelgroep wel groot genoeg is. Maar misschien heeft deze doelgroep een zuigende werking op andere doelgroepen.